Що отримають об’єднані територіальні громади
07 Жовтня 2015 • 15:06
Кіл-сть переглядів: 1 472
Спроможною територіальною громадою є така громада, в якій місцеві джерела наповнення бюджету, інфраструктурні та кадрові ресурси є достатніми для вирішення її органами місцевого самоврядування питань місцевого значення, передбачених законодавством, в інтересах жителів громади.
Об’єднані громади переходять на прямі міжбюджетні відносини з Державним бюджетом (зараз прямі відносини мають лише області, райони, міста обласного значення).
Слід зазначити, що змінами до Податкового кодексу зроблено перший крок до запровадження повсюдності місцевого самоврядування. Передбачено, що органи місцевого самоврядування встановлюють ставки та пільги по платі за землю не тільки в межах, а й за межами населених пунктів. У перспективі органи місцевого самоврядування об’єднаних громад отримають виключні повноваження щодо розпоряджання, володіння і користування земельними ділянками в межах своєї юрисдикції (як у межах, так і за межами населених пунктів).
Об’єднана громада одержує додаткові фінансові та майнові ресурси.
Перелік податкових та неподаткових надходжень місцевих бюджетів об’єднаних громад викладено в ст. 64, 69-1, 71 Бюджетного кодексу України.
У місцевих бюджетах територіальних громад залишатимуться такі податки:
- 60 % податку на доходи фізичних осіб;
- 25 % екологічного податку;
- 5 % акцизного податку з реалізації підакцизних товарів;
- 100 % єдиного податку;
- 100 % податку на прибуток підприємств та фінансових установ комунальної власності;
- 100 % податку на майно (нерухомість, земля, транспорт).
Крім цього, залишатимуться різноманітні збори та платежі. Зокрема:
- державне мито;
- плата за надання адміністративних послуг, адміністративні штрафи та штрафні санкції;
- збір за місця для паркування транспортних засобів;
- туристичний збір;
- плата за ліцензії та сертифікати на певні види господарської діяльності;
- надходження від орендної плати за користування майновим комплексом та іншим майном, що перебуває в комунальній власності;
- рентні плати за користування надрами (в тому числі за видобування корисних копалин), за спеціальне використання води та водних об’єктів, лісових ресурсів;
- орендна плата за водні об’єкти (їх частини);
- плата за розміщення тимчасово вільних коштів місцевих бюджетів (банківські депозити);
- концесійні платежі щодо об’єктів комунальної власності;
- 80 % коштів, отриманих підприємствами, установами та організаціями, що утримуються за рахунок бюджетів об’єднаних територіальних громад за здані золото, платину, метали платинової групи у вигляді брухту і відходів, дорогоцінне каміння, і 50 % коштів за здане ними у вигляді брухту і відходів срібло;
- 75 % коштів від відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва;
- 50 % грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності;
- 10 % вартості питної води від суб’єктів підприємницької діяльності, які здійснюють реалізацію питної води через системи централізованого водопостачання з відхиленням від відповідних стандартів;
- плата за надання місцевих гарантій;
- 1,5 % коштів від використання (реалізації) частини виробленої продукції, що залишається у власності держави відповідно до угод про розподіл продукції, та/або коштів у вигляді грошового еквівалента такої державної частини продукції, на території громад, де знаходиться відповідна ділянка надр (газ, нафта);
- 55 % коштів від продажу земельних ділянок несільськогосподарського призначення або прав на них, що перебувають у державній власності до розмежування земель державної і комунальної власності.
Також серед доходів об’єднаних територіальних громад:
- різноманітні трансферти (базова дотація, медична та освітня субвенції, інші субвенції, капітальні трансферти);
- власні надходження бюджетних установ;
- цільові та добровільні внески підприємств, установ, організацій і громадян до місцевих фондів охорони навколишнього природного середовища; надходження з інших цільових фондів;
- надходження в рамках програм допомоги і грантів міжнародних фінансових організацій та ЄС;
- кошти пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту;
- кошти від реалізації безхазяйного майна, знахідок, спадкового майна;
- кошти, отримані в процесі здійснення державних закупівель, та інші доходи.
У Житомирській області уже затверджено 9 об’єднаних територіальних громад, в яких 25 жовтня 2015 року вже відбудуться перші місцеві вибори: Вишевицька сільська, Червоненська селищна, Дубрівська сільська, Іршанська селищна, Новоборівська селищна, Тетерівська сільська, Народицька селищна, Потіївська сільська, Високівська сільська територіальні громади.