Інформація про стан виконання плану заходів за І квартал 2024 року з реалізації Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року у закладах освіти
05 Квітня 2024 • 14:56
Кіл-сть переглядів: 166
До пп. 4) п. 11, напряму 1. Фізична безбар’єрність. Департаментом освіти і науки ОВА, органами місцевого самоврядування, закладами освіти на постійній основі проводиться моніторинг щодо забезпечення доступності закладів освіти усіх рівнів для маломобільних груп населення, включаючи осіб з інвалідністю.
На сьогодні на інклюзивному навчанні у закладах загальної середньої освіти перебувають 1849 дітей з особливими освітніми потребами, у закладах дошкільної освіти – 661 дитина.
Діти з особливими потребами дошкільного та шкільного віку мають можливість отримувати корекційні послуги, набувати навичок соціалізації, навчаючись в інклюзивних групах та класах, які функціонують у 117 садках та 332 школах на принципах рівності та доступності послуг, розвиткового середовища та універсального дизайну для кожної дитини.
В області проводиться моніторинг стану впровадження інклюзивної, безбар’єрної освіти та якості послуг, які надаються дітям з особливими освітніми потребами, а саме:
забезпечення відповідними педагогічними працівниками (асистент вчителя та/або асистент дитини); організація корекційно-розвиткових занять;
облаштування кабінетів учителя-дефектолога, психологічного розвантаження, ресурсної кімнати;
забезпечення необхідними навчально-методичними і наочно-дидактичними посібниками та індивідуальними технічними засобами навчання;
забезпечення безперешкодного доступу до будівель та приміщень закладу.
У закладах освіти створюється спеціальний сучасний освітній простір, наразі в області функціонує 272 ресурсні кімнати.
Проєктами об’єктів нового будівництва, реконструкцій, реставрацій, ремонту, капітального ремонту у закладах освіти передбачається в обов’язковому порядку врахування потреб осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення, згідно із ДБН В.2.2-40:2018 «Інклюзивність будівель і споруд».
На сьогодні безперешкодний доступ до будівель закладів загальної середньої освіти для осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення налагоджено таким чином:
у 422 – влаштовані пандуси відповідно до вимог ДБН В.2.2-40:2018 «Інклюзивність будівель і споруд»;
у 84 – облаштовано універсальні кабіни в туалетах;
у 243 – встановлено поручні для осіб з обмеженими фізичними можливостями;
у 7 наявні підіймальні платформи та ліфти;
у 133 є обмежувальні смуги на сходах;
у 268 – кнопки виклику,
у 115 облаштовано пандуси, які не відповідають ДБН.
Крім цього, усі ці норми використовуються при будівництві та облаштуванні укриттів.
Враховуючи потреби дітей, у Житомирській області функціонує 11 спеціальних шкіл, 1 – навчально-реабілітаційний центр, 1 санаторна школа. У 2023/24 навчальному році у них освітні послуги отримують 1316 дітей.
У всіх закладах інституційного догляду області проведено оцінку доступності для маломобільних груп населення. У Потіївському навчально-реабілітаційному центрі Житомирської обласної ради є ліфт для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату та дітей-візочників, 4 заклади мають контрастне та рельєфне маркування. 2 заклади не потребують додаткових пристосувань на вході, 12 – облаштовані пандусами.
Заклади інституційного догляду мають у штаті висококваліфікованих фахівців за напрямами і накопичили значний досвід із навчання та соціалізації дітей зі складними порушеннями психофізичного розвитку (порушення зору, слуху, мовлення, опорно-рухового апарату, розлади аутичного спектру, Даун-синдром, інші ментальні порушення).
Також забезпечується доступ до здобуття професійної освіти дітьми з особливими освітніми потребами. У Житомирському професійному ліцеї Житомирської обласної ради створено 6 інклюзивних груп, в яких здобуває освіту 22 особи.
З 2021 року на базі ліцею функціонує Перший обласний інклюзивно- ресурсний центр професійної освіти, послугами якого користуються щорічно майже 100 дітей.
Після отримання загальної середньої освіти діти з особливостями розвитку мають можливість вступити до закладу професійної (професійно-технічної) або фахової передвищої освіти. Станом на березень 2024 року в 6 інклюзивних групах навчаються 12 осіб з особливостями розвитку та майже 60 дітей – в спеціальних групах закладів професійної (професійно-технічної) освіти.
Також 18 осіб з особливими освітніми потребами здобувають освіту в закладах фахової передвищої освіти.
До пп. 3) п. 27, напряму 5. Освітня безбар’єрність. На базі 9 закладів професійної освіти організовано перепідготовку, професійно-технічне навчання та підвищення кваліфікації дорослого населення, у тому числі внутрішньо переміщених, безробітних та працюючого населення. За 2023 рік 533 особи з числа такої категорії населення.
У 2023 році за ваучерами пройшли професійне навчання більше 50 осіб.
Відкрито «Дружній простір» на базі Житомирського професійного ліцею Житомирської обласної ради. Головна мета проєкту — пом’якшити негативний вплив на психоемоційний стан дітей та молоді, зокрема ВПО.
У приміщенні Житомирського обласного Центру дитячої та юнацької творчості відкрили простір «СпівДія заради Дітей».
Проект реалізується командою благодійного фонду «СпівДія» за підтримки ЮНІСЕФ та Міністерства молоді та спорту України.
«СпівДія заради дітей» — це простір для дітей 5-12 років, де вони можуть отримати психоемоційну підтримку через програму неформальної освіти: творчі заняття, рухливу та пізнавальну діяльність, взаємодію з іншими дітьми та дорослими.
До пп. 2) п. 28, напряму 5. Освітня безбар’єрність Також у закладах професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти ветерани війни мають можливість пройти професійну підготовку (перепідготовку), курси підвищення кваліфікації.
На базі Державного університету «Житомирська політехніка» створено Центр ветеранського розвитку, у якому проводиться робота з військовослужбовцями та ветеранами війни щодо забезпечення соціально-психологічного супроводу та правової підтримки; надання соціальних послуг у сфері зайнятості, проведення профорієнтаційної роботи; провадження освітніх програм перепідготовки та підвищення кваліфікації, сприяння розвитку ветеранських підприємницьких ініціатив, надання інформаційно-консультаційних послуг з питань професійної адаптації.
Також в університеті функціонує Центр соціально-психологічної підтримки і супроводу «PsyLab»
Центр соціально-психологічної підтримки і супроводу «PsyLab» Державного університету «Житомирська політехніка» надає освітні послуги, здійснює науково-дослідну, консультаційну, психодіагностичну, психокорекційну та профорієнтаційну діяльність для студентів, осіб з числа ВПО та ветеранів. Керівником центру є психолог–консультант психотерапевтичного напряму, арттерапії, тілесно орієнтованої терапії, роботи в парадигмі трансактного аналізу, ТФ КПТ, сімейний психолог, психотерапевт (по роботі із дітьми), експерт з методу EMDR, терапевт за напрямом «Пролонгована експозиція» Харитонова Наталія.
Перший обласний Форум ветеранського підприємництва пройшов 9 березня у Поліському національному університеті. Його основне завдання – ознайомити ветеранів зі способами адаптації після демобілізації з війська, зокрема, із започаткуванням власного бізнесу, надати інструменти та інформацію тим, хто планує стати підприємцями.
Ветерани війни та учасники бойових дій постійно беруть участь у підготовці та проведенні І та ІІ етапів Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Сокіл» («Джура») як інструктори, наставники та судді.
У процесі створення Центр ветеранського розвитку на базі Бердичівського професійного будівельного ліцею .
Головною метою діяльності Центру є вдосконалення, перепідготовка професійно-теоретичної та професійно-практичної підготовок, підвищення кваліфікації ветеранів війни та осіб, що до них належать на підставі Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», у тому числі шляхом реалізації освітніх програм неформальної освіти різних форм.
На центр ветеранського розвитку було витрачено 248000 грн; з них 216000 грн. – кошти обласного бюджету і 32000 грн. – кошти спецфонду Ліцею. Ремонтні роботи проводилися силами здобувачів освіти та майстрами виробничого навчання. Відкриття центру планується на травень місяць 2024 року.