Мінсоцполітики: майже на 8 тисяч дітей менше повернулось після карантину в інтернатні заклади на цілодобове перебування
30 Грудня 2020 • 11:42
Кіл-сть переглядів: 206
Такі результати першого етапу моніторингу, проведеного на виконання Постанови Кабінету Міністрів України від 01.06.2020 № 586, розробленої Мінсоцполітики для того, щоб сприяти реалізації права кожної дитини на виховання в сім’ї та мінімізувати потрапляння дітей до інституційних закладів без поважних причин.
Згідно даних моніторингу, в інтернатних закладах перебуває 77 010 дітей, із них цілодобово – 34 159. Це на 19% менше у порівнянні із майже 42 000 дітей, які цілодобово перебували в інтернатних закладах на початок запровадження карантину в березні 2020 року. Частина з цих дітей, які не повернулись на цілодобове перебування, відвідують загальноосвітні навчальні заклади, частина закінчила навчання в школі з інтернатом, частина – продовжує навчатись, але без влаштування на цілодобове перебування.
Коментує Марина Лазебна, Міністр соціальної політики: «Реформа системи інтернатних закладів для дітей, яку часто називають реформою ДІ, іде не просто. Потужний супротив зустрічають прості речі, які, здавалося б, в наш час, за наявності численних досліджень мають бути зрозумілі кожному: інституційний догляд не відповідає реальним потребам дітей, повноцінне виховання та розвиток дитини можливі лише в сім’ї або сімейних формах виховання. Але, не дивлячись на суб’єктивний супротив, на об’єктивні виклики, пов’язані з пандемією, ми цього року зробили кілька важливих кроків у продовження реформи і не плануємо зупинятись.
Ми змінюємо систему так, щоб підтримка сімей з дітьми відбувалась за місцем їх проживання, на рівні територіальної громади, даємо на це ресурси, методологію роботи, навчаємо фахівців. Особливу увагу громади мають зосередити на виявленні сімей з дітьми, які перебувають у складних життєвих обставинах, оцінці їх потреб. Основне завдання – зберегти родину для дитини, підтримати сім’ю, в першу чергу, за рахунок розвитку соціальних, освітніх (в першу чергу інклюзивних), медичних та реабілітаційних послуг для дітей та сімей з дітьми. Коли сім’я перебуває в складних життєвих обставинах, проте ще не втратила до кінця свій виховний потенціал – їй можуть допомогти у догляді за дітьми сім’ї патронатних вихователів. Для випадків, коли сім’ю зберегти неможливо, необхідний розвиток сімейних форм виховання або наближених до сімейних (усиновлення, опіка та піклування, прийомні сім’ї, дитячі будинки сімейного типу, малі групові будинки).
Цього року, коли пандемія та карантинні обмеження призвели до падіння доходів людей, ми, маючи обмежені ресурси, розуміли, що сім’ї з дітьми – це одна з тих груп, які потребують допомоги та підтримки в першу чергу служб справах дітей або фахівців із соціальної роботи. Але, на жаль, іноді доходи можуть стати вирішальним для збереження родини для багатьох дітей. Тому ми вдвічі збільшили допомоги малозабезпеченим, у яких є діти, допомоги на дітей-сиріт, дітей позбавлених батьківського піклування, дітей, які знаходяться під опікою або піклуванням, в прийомних сім’ях, дитячих будинках сімейного типу, в патронатних сім’ях, спростили доступ до програми субсидій, допомагаємо сім’ям фізичних осіб-підприємців, в яких є діти до 10 років.
Як показали результати моніторингу, це в комплексі з іншими заходами дало свої результати: на цілодобове перебування до інтернатів повернулось не більше дітей, що нам пророкували з огляду на падіння економіки, а менше, майже на 19%. Вважаю це одним з важливих результатів цього року, але хочу зробити в цій сфері набагато більше. Реформа ДІ обов’язково продовжуватиметься.
Наступного року ми особливу увагу приділимо побудові системи контролю за тим, щоб відбувалось оцінювання потреб кожної дитини при влаштуванні до закладу для забезпечення її найкращих інтересів, щоб орган опіки своєчасно отримував інформацію про кожну таку дитину, брав на себе зобов’язання щодо соціальної підтримки сім’ї дитини з метою її реінтеграції в родину, заключав договір з батьками та закладом, відповідно до якого кожна сторона: орган опіки та піклування, директор закладу, батьки дитини розуміли, що необхідно зробити щоб забезпечити право дитини на проживання в сім’ї.
Ми підтримуватимемо громади у створенні служб у справах дітей (вже зараз у територіальних громадах створені 525 служб і вони активно утворюються), розвитку соціальних послуг, розширенні кола надавачів таких послуг для дітей та сімей з дітьми, створенні сімей патронатних вихователів та дитячих будинків сімейного типу».