Аналіз регулятрного впливу до проєкту розпорядження голови Житомирської обласної військової адміністрації «Про затвердження Умов конкурсу на визначення перевізників для роботи на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, що проходять територією двох або більше територіальних громад та не виходять за межі території Житомирської області»
11 Травня 2023 • 15:31
Кіл-сть переглядів: 218
І. Визначення проблеми
Відповідно до Закону України «Про автомобільний транспорт», постанови Кабінету Міністрів України від 03 грудня 2008 року № 1081 «Про затвердження Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування» (зі змінами та доповненнями), забезпечення організації пасажирських перевезень на визначення перевізників для роботи на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, що проходять територією двох або більше територіальних громад та не виходять за межі території області, покладено на обласні державні адміністрації.
Станом на сьогодні на території Житомирської області існують визначені та затверджені у встановленому порядку Умови конкурсу для визначення перевізників для роботи на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування.
Проте, у зв’язку із внесенням змін до Закону України «Про автомобільний транспорт», постанови Кабінету Міністрів України від 03 грудня 2008 року № 1081 «Про затвердження Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування» та інших нормативно-правових актів у сфері автомобільного транспорту окремі пункти Умов потребують змін.
Враховуючи вищевикладене, виникла необхідність розробити проєкт розпорядження голови Житомирської обласної військової адміністрації «Про затвердження Умов конкурсу на визначення перевізників для роботи на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, що проходять територією двох або більше територіальних громад та не виходять за межі території Житомирської області» (далі – Проєкт розпорядження).
Основні групи (підгрупи), на які проблема справляє вплив:
Групи (підгрупи) | Так | Ні |
Громадяни | + | |
Держава | + | |
Суб’єкти господарювання, | + | |
у тому числі суб’єкти малого підприємництва | + |
Проблема, яку пропонується врегулювати в результаті прийняття регуляторного акта, є важливою і не може бути розв’язана за допомогою ринкових механізмів, оскільки, потребує нормативного врегулювання.
ІІ. Цілі державного регулювання
Проєкт розпорядження розроблено з метою приведення у відповідність до вимог чинного законодавства нормативно-правові акти.
ІІІ. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення цілей
Під час розробки Проєкту розпорядження було розглянуто низку альтернативних способів досягнення визначених цілей.
Перший спосіб – залишення існуючої ситуації без змін призведе до невідповідності існуючим нормативним документам (розпорядженням).
Другий спосіб – застосування ринкових механізмів також не вирішує існуючої проблеми.
Таким чином прийняття запропонованого Проєкту розпорядження є єдиним можливим та найбільш ефективним способом для приведення у відповідність нормативно-правих актів облдержадміністрації у сфері організації пасажирських перевезень на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, що проходять територією двох або більше територіальних громад та не виходять за межі території Житомирської області.
ІV. Вибір найбільш оптимального альтернативного способу досягнення цілей
Рейтинг результативності (досягнення цілей під час вирішення проблеми) | Бал результативності (за чотирибальною системою оцінки) | Коментарі щодо присвоєння відповідного бала | ||
1 | 2 | 3 | ||
Альтернатива
№ 1 |
1 | У разі залишення існуючої на даний момент ситуації без змін проблема продовжуватиме існувати, що не забезпечить досягнення поставленої мети. | ||
Альтернатива
№ 2 |
4 | У разі прийняття акта задекларовані цілі забезпечать повною мірою досягнення поставленої мети стосовно належної організації пасажирських перевезень на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, що проходять територією двох або більше територіальних громад та не виходять за межі території Житомирської області. | ||
Рейтинг результативності | Вигоди (підсумок) | Витрати (підсумок) | Обґрунтування відповідного місця альтернативи у рейтингу | |
Альтернатива
№ 1 |
У разі залишення існуючої на даний момент ситуації без змін, вигоди для держави, громадян та суб’єктів господарювання відсутні. | У разі залишення існуючої на даний момент ситуації без змін, для держави витрати можуть полягати у витратах часу на розгляд звернень громадян, у разі звернення їх зі скаргами до облдержадміністрації стосовно неналежної організації пасажирських перевезень на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, що проходять територією двох або більше територіальних громад та не виходять за межі території Житомирської області. Для громадян – відсутнє регулярне автобусне сполучення, що призведе до додаткових витрат коштів для доїзду до того чи іншого населеного пункту. Для суб’єктів господарювання – можливість втрати доходів тих суб’єктів господарювання, які мають можливість здійснювати пасажирські перевезення, але не мають на це право, так як відсутня належна організація внутрішньообласних пасажирських перевезень на місцевому рівні. | У разі залишення існуючої на даний момент ситуації без змін проблема продовжуватиме існувати, що не забезпечить досягнення поставленої мети, а саме: відсутність належної організації пасажирських регулярних перевезень у межах території Житомирської області на місцевому рівні, а це суперечить чинному законодавству, та спричинить колапс у транспортному сполученні в населених пунктах області, що може визвати негативну реакцію населення. | |
Альтернатива
№ 2 |
У разі прийняття проєкту акта, для держави вигода полягає в реалізації Закону України «Про автомобільний транспорт», у частині належної організації пасажирських перевезень. Громадяни зможуть реалізувати права на отримання якісних, безпечних послуг з перевезення пасажирів. Суб’єкти господарювання матимуть право на перевезення пасажирів у правовому полі, а це можливість здійснення господарської діяльності на ринку автотранспортних перевезень населення області, та як наслідок отримання додаткових прибутків, отримання відшкодування втрачених коштів внаслідок перевезення пільгових категорій пасажирів та інше. |
У разі прийняття проєкту акта, держава (в особі облдержадміністрації) нестиме витрати пов’язані з втратою часу на розгляд скарг громадян, суб’єктів господарювання; громадяни не нестимуть ніяких матеріальних та інших витрат;
суб’єкти господарювання витрачатимуть кошти та час на судову тяганину (штрафи) контролюючих органів за роботу поза правовим полем.
|
У разі прийняття акта, задекларовані цілі будуть досягнуті повною мірою: буде врегульовано господарські відносини у сфері пасажирських перевезень на місцевому рівні, що забезпечить належну організацію пасажирських перевезень.
|
|
Рейтинг | Аргументи щодо переваги обраної альтернативи/причини відмови від альтернативи | Оцінка ризику зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акта | ||
Альтернатива № 1 | Не забезпечується досягнення цілей щодо регулювання набуття права на перевезення пасажирів на внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування, що проходять територією двох або більше територіальних громад. | Зовнішні чинники на дію регуляторного акта у разі залишення існуючої на даний момент ситуації без змін відсутні | ||
Альтернатива № 2 | Встановлені цілі, а саме: безпечне та якісне обслуговування населення автотранспортом загального користування, вдосконалення умов проведення конкурсу та залучення гідних перевізників до виконання перевезень, зменшення передумов для корупційних дій, зменшення обсягів роботи органів державної виконавчої влади у частині відпрацювання скарг від населення на роботу автотранспорту, досягатимуться за рахунок встановлення прозорих та передбачуваних умов конкурсу на визначення перевізників для роботи на приміських та міжміських автобусних маршрутах загального користування. Передбачається високий рівень виконання вимог регуляторного акту з боку відповідних підрозділів та посадових осіб облдержадміністрації, громадських організацій, перевізників – претендентів при проведенні конкурсу з визначення перевізників для роботи на автобусних маршрутах загального користування, що проходять територією двох або більше територіальних громад та не виходять за межі території Житомирської області. У зв’язку з тим, що майже усі передбачені регуляторним актом процедури базуються на вимогах чинного законодавства у сфері автоперевезень, виконання вимог регуляторного акту забезпечуватиметься виконанням відповідних нормативних актів. |
До зовнішніх факторів, що можуть вплинути на дію регуляторного акта можна віднести прискорення або уповільнення темпів економічного зростання. | ||
- Механізми та заходи, які забезпечать розв’язання визначеної проблеми
Для впровадження даного регуляторного акту необхідно здійснити наступні організаційні заходи:
з метою одержання зауважень і пропозицій розмістити проект розпорядження на веб-сайті Житомирської обласної військової вдміністрації;
погодити проект даного регуляторного акту з уповноваженим органом;
отримати висновок в Центральному міжрегіональному управлінні Міністерства юстиції (м. Київ);
після прийняття розпорядження забезпечити інформування громадськості про вимоги регуляторного акта шляхом оприлюднення його в засобах масової інформації.
- Оцінка виконання вимог регуляторного акта залежно від ресурсів, якими розпоряджаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні впроваджувати або виконувати ці вимоги
Питома вага суб’єктів господарювання, на яких поширюється регулювання, складає 100 %.
VII. Обґрунтування запропонованого строку дії регуляторного акта
Термін дії запропонованого регуляторного акта не обмежений конкретним терміном – постійний. Водночас він може бути змінений на підставі аналізу ефективності його дії, або у зв’язку зі змінами законодавства.
VIII. Визначення показників результативності дії регуляторного акта
З метою відстеження результативності запропонованого регуляторного акта визначено наступні показники результативності:
розмір надходжень до місцевого бюджету від господарської діяльності суб’єктів господарювання, пов’язаних з перевезенням пасажирів;
кількість суб’єктів господарювання, які здійснюють перевезення пасажирів на приміських та міжміських маршрутах загального користування, біля 100 суб’єктів господарювання ;
рівень поінформованості підприємств (організацій) з основних положень акта – середній, а саме: проект розміщено на офіційному сайті Житомирської обласної військової адміністрації;
кількість укладених та розірваних договорів з автоперевізниками – заплановано укладання понад 350 договорів про перевезення пасажирів;
кількість ДТП з вини водіїв авто перевізників – не передбачається;
обсяг перевезених пасажирів на автотранспорті – понад 75,0 млн. пасажирів щорічно;
кількість скарг з питань перевезення пасажирів– не передбачається.
- Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності дії регуляторного акта
Цільовою групою відстеження результативності регуляторного акта є суб’єкти господарювання, діяльність яких пов’язана з наданням послуг з пасажирських перевезень.
Відстеження результативності регуляторного акта здійснюватиметься департаментом регіонального розвитку Житомирської обласної військової адміністрації, за допомогою даних, отриманих за результатами проведеного конкурсу, та соціологічних даних, отриманих у вигляді зауважень та пропозицій від громадян – споживачів транспортних послуг, суб’єктів господарювання – надавачів цих послуг та від інших зацікавлених осіб.
Базове відстеження результативності вищезазначеного регуляторного акта буде здійснюватися до дати набрання чинності цим актом шляхом збору пропозицій і зауважень та їх аналізу.
Повторне відстеження планується провести через 1 рік після набуття чинності регуляторного акта. За результатами повторного відстеження буде можливо здійснити порівняння показників базового та повторного відстеження та у разі виявлення проблемних питань, вони будуть усунені шляхом внесення відповідних змін. Періодичне відстеження планується проводити один раз на п’ять років, починаючи з дня закінчення заходів щодо повторного відстеження результативності цього регуляторного акта.
За результатами проведення відстежень буде можливим порівняти показники результативності дії регуляторного акта. У разі виявлення проблемних питань, вони будуть усунені шляхом внесення відповідних змін до регуляторного акта.
Директор департаменту
регіонального розвитку
Житомирської облдержадміністрації Інна ХОМЕНКО