Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №68/2022 створено Житомирську обласну військову адміністрацію

Рекомендації жителям Житомирщини під час воєнного стану – у розділі “Більше. Інші рубрики”

Звіт про результати періодичного відстеження результативності дії розпорядження голови обласної державної адміністрації від 20.05.2008 №190

04 Серпня 2015 • 08:24

Кіл-сть переглядів: 251

Вид та назва регуляторного акта розпорядження голови обласної державної адміністрації від 20.05.2008 №190 «Про регулювання цін на борошно, хліб та хлібобулочні вироби» зареєстроване в Головному управлінні юстиції у Житомирській області 21.05.08 за № 23/826.

Назва виконавця заходів з відстеження: відділ цін та торгівлі департаменту економічного розвитку, торгівлі та міжнародного співробітництва облдержадміністрації.

Цілі прийняття акта:

  • приведення нормативно-правової бази у відповідність із законодавством України, а саме до постанови Кабінету Міністрів України від 25 грудня 1996 року №1548 «Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів місцевих рад щодо регулювання цін (тарифів)» (зі змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 26 березня 2008 року №276);
  • забезпечення населення хлібом з борошна пшеничного вищого, першого і другого сорту та їх суміші, борошна житнього та суміші борошна пшеничного і житнього простої рецептури (борошно, дріжджі, сіль, вода) (далі – масові сорти хліба), а також хлібом та хлібобулочними виробами для діабетиків за доступним рівнем цін;
  • встановлення економічно обґрунтованих цін та недопущення надмірного завищення рентабельності при виробництві борошна, масових сортів хліба та хлібобулочних виробів для діабетиків;
  • створення прозорих умов функціонування ринку борошна, хліба і хлібобулочних виробів в області.

Строк виконання заходів з відстеження: відстеження результативності даного розпорядження проведено через три роки, починаючи з дня закінчення заходів попереднього періодичного відстеження результативності акта.

Тип відстеження: періодичне.

Методи одержання результатів відстеження: моніторинг цін на борошно, хліб і хлібобулочні вироби, статистичні спостереження зміни цін, використання існуючої законодавчої та нормативно-правової бази у сфері ціноутворення, здійснення порівняльного аналізу.

Дані, на основі яких проводилось відстеження результативності акта: дані органів статистики про рівень інфляції та індексів споживчих цін, розрахункові калькуляції цін на хліб окремих хлібопекарських підприємств, діючі нормативи законодавчих актів з питань ціноутворення.

Кількісні та якісні значення показників результативності акта: враховуючи соціальну значимість виробництва хліба сортів масового вжитку та з метою недопущення надмірного зростання цін даним регуляторним актом усім суб’єктам підприємницької діяльності при виробництві хліба сортів масового вжитку, хліба і хлібобулочних виробів для діабетиків обмежено рівень рентабельності до 5%.

На даний час в області працює 28 суб’єктів господарювання, які займаються виробництвом хліба та хлібобулочних виробів. Загальний обсяг їх виробництва у I півріччі 2015 року склав 20435 тонн хлібобулочних виробів.

Згідно даних моніторингу роздрібних цін, проведеного органами державної статистики, протягом січня-першої декади квітня поточного року відбулося поступове подорожчання хліба з борошна І гатунку на 38,9%, житньо-пшеничного – в середньому на 16,7%. Підвищення вартості вказаних сортів хліба відбулося у зв’язку із збільшенням його собівартості виробництва. Причинами цього є збільшення виробничих витрат внаслідок підвищення вартості основної (борошно) та допоміжної (цукор, сіль, олія) сировини, а також інших калькуляційних статей витрат (транспортно-заготівельні витрати, витрати на енергоносії).

Враховуючи, що борошно займає найбільшу питому вагу в собівартості хліба, підвищення вартості борошна на 67,4% суттєво вплинуло на вартість хліба сортів масового вжитку в області.

На сьогодні ціни на хліб сортів масового вжитку залишаються стабільними.

Найбільшими хлібозаводами, які забезпечують основні обсяги випуску хліба з борошна пшеничного вищого сорту, хліба з борошна пшеничного І сорту та хліба житньо-пшеничного в регіоні, є ТОВ «Золотий коровай» (середньомісячний обсяг виробництва хліба складає 810,0 тонн), ТОВ «Бердичівський хлібозавод» (середньомісячний обсяг виробництва – 800,0 тонн) та ПАТ «Новоград-Волинський хлібозавод» (середньомісячний обсяг виробництва – 410,0 тонни), ПАТ «Коростенський хлібозавод» (середньомісячний обсяг виробництва – 123,6 тонни).

Результати проведеного аналізу фінансових показників виробництва масових сортів хліба хлібопекарськими підприємствами області свідчать, що майже по усіх хлібозаводах спостерігається перевищення витрат над доходами, тобто виробництво хліба вказаних сортів є збитковим.

Так, за підсумками діяльності I кварталу 2015 року фактичні показники рентабельності виробництва хліба вказаних сортів по найбільших за обсягами виробництва хлібозаводах області становили (%): 

Сорти хліба

ТОВ «Золотий коровай»

ТОВ «Бердичівський хлібозавод»

ПАТ «Новоград-Волинський хлібозавод»

ПАТ «Коростенський хлібозавод»

Хліб з борошна пшеничного вищого сорту

3,8

0,4

-6,1

1,3

Хліб з борошна пшеничного I сорту

-4,9

-1,1

-1,1

-9,6

Хліб житньо-пшеничний

-2,1

0,8

-4,8

-9,4

Слід враховувати, що не усіма хлібозаводами застосовується максимально допустимий рівень рентабельності виробництва соціальних сортів хліба. Лише одним хлібопекарським підприємством встановлена найвища рентабельність у розмірі 3,8% на окремі види такої продукції – ТОВ «Золотий коровай», на інших підприємствах виробництво є збитковим, а витрати покриваються за рахунок випуску і реалізації більш дорогих хлібобулочних та кондитерських виробів. Через збитки підприємства можуть підвищувати фактичну рентабельність без внесення змін до регуляторного акта, і лише при досягненні ними рівня у 5% доцільно розглядати питання про підвищення регульованого граничного рівня рентабельності.

Довідково: Обмеження граничного рівня рентабельності при виробництві масових сортів хліба до 5 відсотків відповідає регульованому показнику рентабельності у суміжних з Житомирською областях (Рівненській, Вінницькій, Волинській).

Оцінка результатів реалізації регуляторного акта та ступеня досягнення вищезазначених цілей:

Запровадження даного регуляторного акта забезпечує соціальний захист населення від необґрунтованого зростання цін на хліб та хлібобулочні вироби, недопущення штучного дефіциту хліба, створення прозорих умов при встановленні суб’єктами господарювання, які займаються виробництвом масових сортів хліба, оптово-відпускних цін на свою продукцію.

Враховуючи вищевикладене, вважаємо, що розпорядження голови облдержадміністрації від 20.05.2008 №190 «Про регулювання цін на борошно, хліб та хлібобулочні вироби» забезпечує ефективність реалізації запроваджених методів державного регулювання цін відповідно до вимог чинного законодавства України.

У зв’язку з цим вважаємо за доцільне залишити даний регуляторний акт без змін та здійснювати відстеження результативності його дії у терміни, визначені законодавством.

Версія для друку