Інформаційно-аналітична довідка про розгляд звернень громадян, що надійшли на адресу обласної військової адміністрації, районних військових адміністрацій та міських рад у 2022 році
19 Січня 2023 • 15:50
Кіл-сть переглядів: 390
На виконання вимог Закону України «Про звернення громадян» (зі змінами), Указу Президента України від 07.02.2008 № 109/2008 «Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування» і розпорядження голови обласної державної адміністрації від 14.02.2008 № 48 «Про забезпечення виконання в області вимог Указу Президента України від 07.02.2008 № 109/2008» обласною та районними військовими адміністраціями, виконавчими комітетами міст ужито низку організаційних заходів, спрямованих на забезпечення системної роботи із зверненнями громадян, як пріоритетного напряму діяльності органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування.
Протягом 2022 року Житомирською обласною військовою адміністрацією, районними військовими адміністраціями та органами місцевого самоврядуван-ня області отримано та опрацьовано 140909 звернень громадян, що на 25157 звернень менше, ніж за 2021 рік.
Із загальної кількості звернень – 68798 (48,8 %) надійшло поштою (з яких 7986 звернень – засобами електронного зв’язку), 72111 (42 %) отримано під час особистих прийомів громадян керівництвом Житомирської обласної військової адміністрації, районних військових адміністрацій, районних рад, міських, сільських та селищних рад територіальних громад.
Із загальної кількості звернень громадян 695 повторних звернень, що складає 0,4 % від загальної кількості звернень за цей період та на 14 звернень менше аналогічного показника минулого року (протягом 2021 року надійшло 682 повторних звернення).
Протягом звітного періоду до органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування області надійшло 1807 колективних звернень громадян, що складає 1,2 % від загальної кількості звернень. У порівнянні з попереднім роком кількість колективних звернень збільшилася на 1105 (протягом 2021 року надійшло 702 колективні звернення).
За результатами розгляду звернень вирішено позитивно – 95405 (63,9 %), дано роз’яснення з посиланням на правові норми або необхідність вжиття додаткових дій з боку заявників на 27678 (19,6 %), відмовлено у задоволенні – 558 (0,3 %), оскільки вирішення порушених питань не передбачено чинним законодавством.
Протягом 2022 року жителі області у своїх зверненнях до органів державної виконавчої влади та органів місцевого самоврядування порушили 141685 питань. Найбільш чисельною групою є питання соціального захисту – 77906 або 54,9 % від загальної кількості питань, аграрної політики і земельних відносин – 16636 або 11,7 %; комунального господарства – 6572 або 4,6 %; житлової політики – 4217 або 2,9 %; охорони здоров’я – 1928 або 1,3 %.
За період з 01 січня по 31 грудня 2022 року на адресу Житомирської обласної військової адміністрації надійшло 8281 звернення від жителів області. Із загальної кількості звернень – 8257 (99,7 %) надійшло поштою (з яких 6870 звернень засобами електронного зв’язку, у тому числі безпосередньо від громадян 116 звернень та 6754 звернення через державну установу «Урядовий контактний центр», а також 24 звернення, поданих під час особистих прийомів громадян керівництвом Житомирської обласної військової адміністрації). З усіх звернень заяви (клопотання) становлять – 8259, скарги – 17 та пропозиції – 5.
Протягом 2022 року до Житомирської обласної військової адміністрації надійшло 31 повторне звернення громадян, що складає 0,4 % від загальної кількості звернень за цей період, що на 7 звернень менше аналогічного показника минулого року (протягом 2021 року надійшло 38 повторних звернень). Найбільше повторних звернень надійшло від жителів Житомирського, Коростенського районів та м. Житомира.
Із урахуванням 97 колективних звернень до Житомирської обласної військової адміністрації звернулося 15242 особи, якими порушено 8314 питання, з них взято на контроль – 8249 (99,2%). Найчастіше колективні звернення надходили від жителів м. Житомира – 32 (33 %), Житомирського – 27 (27,8 %), Коростенського – 11 (11,3 %) та Бердичівського районів – 7 (7,2 %).
Протягом 2022 року від центральних органів державної влади, до яких звернулися жителі області, на розгляд та виконання надійшло 7230 звернень, що складає 87,3 % від усіх звернень, отриманих Житомирською обласною військовою адміністрацією за звітний період, зокрема з: Офісу Президента України надійшло – 123 звернення (1,5 %), Кабінету Міністрів України – 48 звернень (0,6 %) , Верховної Ради України – 25 звернень (0,3 %) , державної установи «Урядовий контактний центр» – 6754 (81,5 %) та 280 звернень (3,3 %) від інших державних установ та організацій.
На телефонну «гарячу лінію» голови Житомирської обласної державної адміністрації у 2022 році звернулося 18 жителів області, які порушили 9 питань стосовно діяльності комунального господарства, 5 питань соціального захисту населення, 2 питання охорони здоров’я та інші.
Як свідчить аналіз надходження звернень громадян за територіальною ознакою, протягом звітного періоду найбільше звернень до Житомирської обласної військової адміністрації надійшло від жителів Житомирського району – 2002, або 24,2 % від загальної кількості та м. Житомира – 1423, або 17,2 відсотка від загальної кількості.
Найменша кількість звернень громадян надійшла з м. Малина – 102, або 1,2 % від загальної кількості та м. Новограда Волинського – 237, або 2,8 % від загальної кількості.
Усі звернення зареєстровано та опрацьовано з дотриманням вимог постанови Кабінету Міністрів України від 14 квітня 1997 року № 348 «Про затвердження Інструкції з діловодства за зверненнями громадян в органах державної влади і місцевого самоврядування, об’єднаннях громадян, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності, в засобах масової інформації» (із змінами). На питання, порушені у зверненнях громадян, надано обґрунтовані відповіді у визначений законодавством термін.
За результатами розгляду 2451 (29,7 %) звернення задоволено, на 5349 (64,5 %) звернень надано роз’яснення, 80 (0,9 %) звернень переслано за належністю відповідно до статті 7 Закону України «Про звернення громадян», 27 (0,3 %) звернень, що не підлягають розгляду відповідно до статей 8 і 17 Закону України «Про звернення громадян» та 373 (4,5 %) звернення перебуває на етапі розгляду в Житомирській обласній військовій адміністрації.
Як свідчить аналіз надходження звернень громадян за територіальною ознакою, протягом звітного періоду найбільше звернень до Житомирської обласної військової адміністрації надійшло від жителів таких районів та міст області: Житомирського району – 2006 або 24,2 % від загальної кількості, м. Житомира – 1435 або 17,3 %, Коростенського – 971 або 11,7 % та Новоград-Волинського районів – 525 або 6,3 %.
За характером питань, що порушували громадяни у своїх зверненнях до Житомирської обласної військової адміністрації, питання соціального захисту складають 4914 (59,1%) від загальної кількості питань. Перш за все це: визначення соціального статусу, клопотання щодо надання матеріальної та гуманітарної допомоги, у тому числі на лікування, оформлення житлових субсидій, призначення та вчасної виплати різних видів соціальної допомоги, перегляду розміру пенсії, забезпечення інвалідів спецавтомобілями, визначення соціального статусу, забезпечення інвалідів санаторно-курортним лікуванням або надання відповідної компенсації, виплата передбачених законодавством компенсацій постраждалим від аварії на ЧАЕС, робота закладів соціального захисту, діяльність будинків-інтернатів тощо. Найбільше питань цієї тематики порушили жителі Житомирського – 1194 (14,3 %) та Коростенського районів – 544 (6,5 %), м. Житомира – 618 (7,4 %). Найменше питань цієї категорії порушили жителі м. Малина – 58 (0,7 %) та м. Новограда- Волинського – 131 (1,5 %).
На другому місці питання комунального господарства – 1455 питань або 17,5 % від загальної кількості. Актуальними залишаються питання щодо тарифів та розрахунків за оплату житлово-комунальних послуг, якісне надання житлово-комунальних послуг, необхідності проведення ремонту та експлуатація будинків, комунальних мереж, благоустрій прибудинкових територій. Найбільше питань цієї тематики порушили жителі Житомирського району – 376 (4,5 %) та м. Житомира – 315 (3,7 %). Найменше звернень з цього питання надійшло від жителів м. Малина – 57 (0,7 %) та м. Новограда-Волинсь-кого – 70 (0,8 %).
Третє місце за актуальністю посідають питання охорони здоров’я – 483 питання або 5,8 % від загальної кількості. У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушують питання стосовно коронавірусу, надання безоплатної медичної допомоги, забезпечення ліками, неналежного функціонування державних і комунальних закладів. Найбільше питань цієї тематики порушили жителі м. Житомира – 133 (1,6 %) та Житомирського району – 101 (1,2 %). Найменше звернень із цього питання надійшло від жителів м. Малина – 5 (0,06 %) та м. Коростеня – 12 (0,1 %).
На четвертому місці питання транспорту і зв’язку – 249 або 3 % від загальної кількості. Переважна більшість це: пільговове перевезення соціально незахищених категорій населення, транспортне сполучення, вартість перевезень. Найбільше питань цієї тематики порушили жителі м. Житомира – 87 (1%), Житомирського – 44 (0,5 %), Коростенського районів – 39 (0,4%). Найменше звернень з цього питання надійшло від жителів м. Малина – 5 (0,06 %) та м. Новограда-Волинського – 6 (0,07 %), Бердичівського району – 9 (0,1%).
На п’ятому місці питання аграрної політики та земельних відносин – 151 або 1,8 % від загальної кількості. Зокрема це: питання приватизації, оренди, успадкування, отримання державних актів на землю, діяльності окремих сільськогосподарських підприємств, земельних конфліктів. Найбільше питань цієї тематики порушили жителі Житомирського – 60 (0,7 %) та Коростенського районів – 18 (0,2 %). Найменше звернень з цього питання надійшло від жителів м. Малина – 1 (0,01 %), м. Бердичева – 2 ( 0,02 %) та м.Новограда Волинського – 4 (0,04 %).
Ці показники свідчать про активність населення та найбільшу сконцентрованість проблемних питань, що турбують заявників, у м. Житомирі, Житомирському та Коростенському районах.
Найчастіше за допомогою до Житомирської обласної військової адміністрації звертаються найменш соціально захищені категорії громадян, люди похилого віку, громадяни, які втратили працездатність.
Так, протягом 2022 року до Житомирської обласної військової адміністрації надійшло звернень: від інвалідів загального захворювання, ветеранів праці та інших пенсіонерів – 1780 (21,5 %) звернень, від членів багатодітних сімей та одиноких матерів – 262 (3,2 %), від членів сімей загиблих військовослужбовців – 215 (2,6 %), від інвалідів війни – 92 (1,1 %), від учасників війни та бойових дій – 50 (0,6 %), від потерпілих від аварії на ЧАЕС – 90 (1,1 %).
Протягом звітного періоду Житомирською обласною військовою адміністрацією проводився постійний моніторинг додержання законодавства з питань розгляду звернень громадян у структурних підрозділах та районних військових адміністраціях. За результатами проведеного моніторингу встановлено забезпечення неухильного виконання вимог чинного законодавства щодо розгляду звернень громадян, недопущення надання неоднозначних, необґрунтованих або неповних відповідей на звернення громадян, створено умови для участі заявників у перевірці поданих ними заяв чи скарг, надання можливості ознайомитися з матеріалами перевірок відповідних звернень, систематично з’ясовувалися причини, що породжують повторні звернення громадян. Відпрацьована система контролю за своєчасним і якісним розглядом звернень громадян. Порушення термінів розгляду звернень громадян не встановлено. Посадові та службові особи, які відповідають за організацію роботи та опрацювання звернень громадян, до відповідальності не притягувалися.
За результатами моніторингу підготовлено аналітичні довідки, які надіслано керівникам відповідних установ для вжиття дієвих заходів щодо підвищення рівня організації роботи із зверненнями громадян, об’єктивного, всебічного і своєчасного розгляду звернень громадян відповідно до вимог чинного законодавства. Оцінювання рівня організації роботи із зверненнями громадян у структурних підрозділах Житомирської обласної військової адміністрації здійснювалося за розробленими показниками відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 24.06.2009 № 630 «Про затвердження Методики оцінювання рівня організації роботи із зверненнями громадян в органах виконавчої влади».
У 2022 році підготовлено та надіслано структурним підрозділам Житомирської обласної військової адміністрації, районним військовим адміністраціям та виконкомам міських рад чотири інформаційно-аналітичні довідки про роботу із зверненнями громадян, що надійшли на адресу обласної військової адміністрації, районних військових адміністрацій та міських рад територіальних громад з визначенням рейтингів.
Забезпечено щоквартальне звітування керівників структурних підрозділів Житомирської обласної військової адміністрації, районних військових адміністрацій про стан організації роботи із зверненнями громадян та заходи щодо підвищення її ефективності.
В області забезпечено виконання вимог Указу Президента України від 07.02.2008 № 109/2008 «Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування» (далі – Указ) щодо розгляду звернень громадян. Створено належні умови для забезпечення реалізації конституційних прав громадян на письмове звернення, особистий прийом та отримання обґрунтованої відповіді.
Житомирською обласною військовою адміністрацією проводяться системні заходи щодо поліпшення роботи із зверненнями громадян, ґрунтовного та всебічного розгляду питань, які порушуються громадянами перед органами виконавчої влади, усунення причин, які породжують скарги громадян, забезпечення відкритості і гласності діяльності місцевих органів влади, створені належні умови для розгляду заяв, скарг і пропозицій громадян, забезпечено належний їх розгляд із додержанням встановлених законодавством термінів розгляду та своєчасним наданням відповідей заявникам.
Відповідно до вимог Указу керівництвом Житомирської обласної військової адміністрації, районних військових адміністрацій взято на особистий контроль розгляд звернень громадян та забезпечується проведення першочергового особистого прийому жінок, яким присвоєне почесне звання України «Мати-героїня», інвалідів війни та Героїв України. Особлива увага приділяється вирішенню проблем з якими звертаються ветерани війни та праці, особи з інвалідністю, громадяни, які постраждали внаслідок аварії на ЧАЕС, багатодітні сім’ї, одинокі матері та інші громадяни, які потребують соціального захисту та підтримки. Звернення громадян зазначених категорій розглядалися особисто начальником Житомирської обласної військової адміністрації. Для оперативного вирішення питань, порушених у зверненнях цієї категорії громадян, керівництвом Житомирської обласної військової адміністрації надавалися відповідні доручення.
Відповідно до ст. 22 Закону України «Про звернення громадян», вищезазначеного Указу видано розпорядження голови обласної державної адміністрації від 20.01.2022 № 17 «Про затвердження графіка особистого прийому громадян на 2022 рік». Графіки особистих прийом керівництва затверджені в усіх районних військових адміністраціях, обласній раді та міських радах територіальних громад, якими передбачено проведення особистих прийомів громадян чотири рази на місяць, у тому числі двох особистих виїзних прийомів посадовими особами установ.
Керівництвом обласної, районних військових адміністрацій, міськими головами територіальних громад було визначено час пріоритетного прийому громадян похилого віку, осіб з інвалідністю та осіб, які потребували соціального захисту та підтримки. У такий спосіб подано 72111 звернень жителями області.
Із метою вирішення питань, з якими звертаються громадяни, що потребують соціального захисту та підтримки, при Житомирській обласній державній адміністрації створена комісія з питань розгляду звернень щодо надання матеріальної допомоги малозабезпеченим непрацездатним громадянам, багатодітним і неповним сім’ям, дітям-сиротам, пільговим категоріям населення, а також громадянам, які потерпіли від стихійного лиха або тимчасово потрапили в скрутне матеріальне становище. Одноразова грошова допомога надавалася сім’ям загиблих учасників АТО, внутрішньо переміщеним особам, особам з інвалідністю, учасникам бойових дій, важкохворим громадянам на лікування, протезування, придбання імплантатів, проведення оперативного втручання, на ліквідацію наслідків пожеж тощо.
Протягом 2022 року, за висновками комісії, 174 жителі області отримали одноразову грошову допомогу на суму 539 тис. грн.
На виконання вимог вищезазначеного Указу та з метою надання громадянам роз’яснень в оперативному режимі з важливих питань життєдіяльності, а також для прийому усних звернень громадян забезпечено функціонування «гарячих ліній» в Житомирській обласній військовій адміністрації, районних військових адміністраціях, міських радах територіальних громад.
Протягом 2022 року районними військовими адміністраціями, районними радами, міськими радами територіальних громад, сільськими, селищними радами територіальних громад на постійній основі забезпечено роботу телефонних «гарячих ліній», на які надійшло близько 161 тис. звернень громадян.
У місті Житомирі цілодобово працює телефонна «гаряча лінія», на яку громадяни міста можуть звернутися для вирішення проблемних питань або повідомити про надзвичайні ситуації на території міста, на яку протягом 2022 року надійшло 130707 звернень. Зокрема, на телефонну «гарячу лінію» Житомирського міського інформаційного центру звернулося 30125 жителів міста. На телефонні «гарячі лінії» Бердичівської міської ради звернулося 27805 жителів міста, Коростенської міської ради – 312.
У Житомирській обласній військовій адміністрації забезпечено належне опрацювання, детальний аналіз та контроль за термінами розгляду звернень громадян, що надходять на «гарячу лінію» голови Житомирської облдержадміністрації за номером телефону (0412) 42-02-02. У кожному структурному підрозділі обласної військової адміністрації функціонують телефони «гарячої лінії», де громадяни можуть отримати необхідну інформацію та допомогу у вирішення нагальних питань. Громадянам надавалися відповідні роз’яснення у телефонному режимі, усні звернення які потребували додаткового опрацювання, розглядалися у визначений законодавством термін, про результати розгляду заявників повідомлено письмово. Протягом 2022 року на телефонні «гарячі лінії» надійшло 503 звернення. Найчастіше громадяни зверталися на «гарячу лінію» Державного архіву Житомирської області – 242 звернення, Департаменту охорони здоров’я обласної військової адміністрації – 169, Департаменту освіти і науки – 55 звернень та Департаменту регіонального розвитку – 15. Працівниками органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування надавалася контактна та довідкова інформація про стан розгляду зареєстрованих раніше звернень, роз’яснення стосовно отримання різних видів державної соціальної допомоги та інше.
Із метою підвищення кваліфікації працівників органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування з питань організації роботи із зверненнями громадян на базі Житомирського регіонального центру підвищення кваліфікації у 2022 році у дистанційному режимі з використанням платформи Zoom проведено 7 навчань для працівників Житомирської обласної військової адміністрації, районних військових адміністрацій, органів місцевого самоврядування на тему: «Нормативно-правове забезпечення права громадян на звернення», «Робота із зверненнями громадян в органах місцевого самоврядування», «Ведення діловодства за зверненнями громадян та забезпечення контролю за їх виконанням» та інші.
За програмами семінарів підвищили кваліфікацію 296 осіб, відповідальних за організацію роботи із зверненнями громадян. Проведено три тематичні зустрічі для спеціалістів структурних підрозділів Житомирської обласної військової адміністрації з надання методичної допомоги в організації роботи із зверненнями громадян та забезпечення належного розгляду звернень громадян відповідно до вимог чинного законодавства.
Із метою підвищення правової освіти населення, роз’яснення конституційних прав та свобод людини і громадянина, засобів їх захисту, повноважень органів державної виконавчої влади та органів місцевого самоврядування постійно проводиться робота щодо надання громадянами безкоштовної правової допомоги та допомоги з соціальних питань через мережу «громадських приймалень», створених у кожній районній військовій адміністрації та у міських територіальних громадах при управліннях праці і соціального захисту населення.
На офіційному вебсайті Житомирської обласної державної адміністрації забезпечено функціонування постійно чинної рубрики «Звернення», в якій громадяни можуть ознайомитися із нормами чинного законодавства, порядком розгляду звернень громадян, порядком проведення особистого прийому громадян посадовими особами Житомирської обласної військової адміністрації, щокварталу оновленими інформаційно-аналітичними довідками про роботу із зверненнями громадян та статистичними даними про результати їх розгляду. Також у рубриці розміщено інформацію про роботу телефонної «гарячої лінії» начальника Житомирської обласної військвоої адміністрації, на яку громадяни можуть звернутися за номером телефону (0412) 42-02-02.
Крім того, відповідно до Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про звернення громадян» щодо електронного звернення та електронної петиції» громадяни можуть заповнити електронну форму для надсилати звернення, що розміщена на головній сторінці вебсайту облдержадміністрації під назвою «Надіслати звернення».
Протягом 2022 року робота з питань звернень громадян систематично висвітлювалася в засобах масової інформації. Так, через друковані засоби масової інформації опубліковано більше як 30 статей, зокрема в обласній газеті «Житомирщина», районних газетах «Ружинська земля», «Іскоростень», «Зоря», «Приміське життя», «Малинські новини», «Коростишівська газета», «Прапор», «Земля Бердичівська», «Новий день», «Нове життя», «Життя та слово», «Вісті», на офіційних сайтах обласної та районних державних адміністрацій, на сайтах територіальних громад розміщено близько 40 статей, також у соціальних мережах Facebook, Telegram оприлюднено більше 20 повідомлень цієї тематики.
Вищезазначені заходи спрямовані на забезпечення відкритості дій влади та сприяють налагодженню ефективної взаємодії з громадськістю.
У Житомирській обласній військовій адміністрації створені належні умови для розгляду звернень громадян, запроваджено дієвий контроль за повним, кваліфікованим та об’єктивним розглядом звернень, не допускається надання необґрунтованих відповідей заявникам.
Увага керівництва органів державної виконавчої влади, органів місцевого самоврядування постійно акцентується на необхідності підвищення відповідальності посадових осіб за забезпечення своєчасного розгляду звернень громадян, що дає можливість оперативно вирішувати порушені жителями області проблеми та задовольняти їх законні вимоги.